Pieter Bruegel the Elder, View of the Ripa Grande in Rome, ca. 1552-54, The Duke of Devonshire and the Chatsworth Settlement Trustees, Chatsworth

Op 26, 27 en 28 september organiseren Academia Belgica, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België en de Universiteit van Genua de internationale conferentie 'Bruegel and Italy / Bruegel e l'Italia'. Het doel van de conferentie is om Bruegels ervaring met Italië te herwaarderen binnen een brede cultuurhistorische context en in het licht van recent onderzoek. 

  • Een eerste sessie is gewijd aan Bruegels kijk op Italië voor zijn verblijf in Italië, gevormd door italiënismes in het werk van zijn voorgangers en door Italiaanse modellen in Brussels, prenten naar Italiaanse meesters gepubliceerd door Hieronymus Cock en daarnaast de bestaande uitwisselingen met Italianen die in de Lage Landen leefden.
     
  • Een tweede sessie focust op Bruegels Italiaanse reis en zijn ontmoetingen met Italiaanse kunstenaars en zijn confrontatie met landschappen aldaar.
     
  • De derde sessie focust op de continue dialoog met Italiaanse kunst en cultuur in Bruegels latere leven en werk.
     
  • Tot slot behandelt de conferentie Bruegels receptie en faam in Italië. Wat weten we over de vroege aanwezigheid van schilderijen van Bruegel als 'De triomf van de dood', 'De Misantroop' en 'De parabel van de blinden'. Wat was Bruegels status en hoe werd zijn werk geïmiteerd in vroegmodern Italië? 

More information

academiabelgica.it

Beeld

Pieter Bruegel the Elder, Gezicht op de Ripa Grande in Rome, ca. 1552-54, The Duke of Devonshire and the Chatsworth Settlement Trustees